Sophie Junge

Brief Biography

Sophie Junge is a postdoc researcher and senior assistant at the Institute of Art History at the University of Zurich where she received her PhD from in 2013. She is the author of the book Art against AIDS: Nan Goldin's Exhibition Witnesses: Against Our Vanishing (Berlin/Boston 2016). Her current research focuses on photography and picture postcards from Southeast Asia around 1900, transnational colonialism as well as artistic activism in 20​th century American art.

 

Current Projects

Book project Survey Practices and Landscape Photography across the Globe, edited by Sophie Junge and Erin Hyde Nolan (Routledge 2022).

 

Research project Iconic Distance: Representing port cites in Indonesia and Singapore around 1900, University of Zurich (Habilitation, ongoing).

Publications

Monographs and Edited Volumes

Guest editor of Fotogeschiche on "Fotografie und Kolonialismus" (forthcoming).


Guest editor of PhotoResearcher 30 (Fall 2018) on “Photographs in Motion: Circulating Images of Asia around 1900“.

 

Art Against AIDS: Nan Goldin’s Exhibition Witnesses: Against Our Vanishing (Boston: De Gruyter, 2016)

 

Kunst gegen das Verschwinden: Strategien der Sichtbarmachung von AIDS in Nan Goldins Ausstellung Witnesses: Against Our Vanishing (Berlin: De Gruyter, 2015).

 

Articles
“Authenticity Required: Writing the Visual History of AIDS in Current Art Exhibitions,” in A Critique of Authenticity, edited by Thomas Claviez, Kornelia Imesch and Britta Sweers (Wilmington: Vernon Press, 2020), 225–249.

 

“Familiar Distance: Postcards from Java from a European Perspective, ca. 1880 – 1930,” BMGN – Low Countries Historical Review 134:3 (2019), 96–121.

 

“Old Soerabaja – New Soerabaja: Circulating the Emptiness of the Colonial City,” PhotoResearcher 30 (2018), 48–62.

 

“Groet uit Java: Picture Postcards and the Transnational Making of the Colony around 1900,” History of Photography 42:2 (2018), 168–184.

 

“Art is still not Enough: Bilder von AIDS im Spannungsfeld zwischen Kunstanspruch und politischer Mobilisierung,” Zeitschrift für Kunstgeschichte 79 (2016), 261–275.

 

“Bilder homosexueller Männlichkeit im Kontext der AIDS-Epidemie: Nan Goldins Ausstellung Witnesses: Against Our Vanishing 1989 in New York,” in Der Mann in der Krise? Visualisierungen von

Männlichkeit im 20. und 21. Jahrhundert, edited by Änne Söll and Gerald Schröder (Cologne: Böhlau, 2015), 137–153.

 

“Images von People With AIDS in den USA der 1980er Jahre,” in Kampf um Images: Visuelle Kommunikation in gesellschaftlichen Konfliktlagen, edited by Jörn Ahrens, Lutz Hieber, and York Kautt

(Wiesbaden: VS-Verlag, 2015), 99–116.

 

“’Kunst essen’: Aspekte der Einverleibung und Intensivierung bei Felix Gonzalez-Torres,” kunsttexte 3 (2009). http://edoc.hu-berlin.de/kunsttexte/2009-3/junge-sophie-2/PDF/junge.pdf

 

Texts, Reviews, Blogs
“Die große Leere im Archiv – Herausforderungen einer global gedachten Kunstgeschichtsforschung,” TRAFO – Blog for Transregional Research (2020). https://trafo.hypotheses.org/24134

 

“Editorial,” PhotoResearcher 30 (Fall 2018), 1–5 (together with Ulla Fischer-Westhauser and Uwe Schögl).

 

“Brache – ein Werkkommentar,” in Portfolio Valentin Blank, edited by Valentin Blank (2016), 2–13. http://www.valentinblank.com/portfolio/valentin-blank-portfolio-web.pdf

 
Review of: Carmenita Higginbotham, The Urban Scene: Race, Reginald Marsh, and American Art, (University Park, PA: The Pennsylvania State University Press, 2015), sehepunkte 16/5 (2016). http://www.sehepunkte.de/2016/05/28034.html

Scholarships, Grants, Awards

2018 – 2019Swiss National Science Foundation Fellow at University College London and National University Singapore (Advanced Postdoc Mobility Grant)
2016 – 2017Swiss National Science Foundation Fellow at University of Amsterdam and University Leiden (Early Postdoc Mobility Grant)
2015Deubner-Preis (Dissertation Award), Association of German Art Historians
2014Dissertation-Publishing Grant of the Swiss National Science Foundation and the Geschwister Boehringer Ingelheim Stiftung für Geisteswissenschaften
2010 – 2012Doctoral Scholarship, University of Zurich (Forschungskredit)

Teaching Eperiences

University of Zurich, Institute of Art History
Lecture (BA and MA)

- “Kunst und Fotografie in den Niederlanden des 19. Jahrhunderts” (Fall 2015)

 

MA-Seminars

- “Fotografiegeschichte: Eine Standortbestimmung” (Spring 2020)
- “Bilder des Niederländischen. Aspekte des Nationalen in der niederländischen Kunst des 19. Jahrhundert“ (Fall 2015)

- “Fotografie der 1990er Jahre” (Fall 2014)

 

BA-Seminars

- "Gesicht von Corona: Seuchendarstellungen im 20. und 21. Jahrhundert" (Fall 2020)

- "Propädeutikum: Enführung in die Kunstgeschichte" (Fall 2020)

- “Transmediale und transnationale Zirkulation von Fotografien im 20. Jahrhundert (Fall 2019)
- “Einführung in die Theorie und Geschichte der Fotografie“ (Fall 2018, 2015, 2014)
- “Das Spektakel der Anderen. Fotografie und (Post)Kolonialismus“ (Spring 2015)

- “Partizipatorische Strategien in der Kunst seit 1960“ (Spring 2015)
- “Historische Avantgardebewegungen im Kontext ihrer kunsthistorischen Theoretisierung“ (Spring 2013)
- “Kunsttheorie seit 1970“ (Fall 2012)
- “Kunstprotest/Protestkunst: Kunst und AIDS in den USA und Europa” (Fall 2011)

 

University of Fribourg, Institute of Art History and Musicology

Lecture (BA and MA)

- “Art Is Not Enough – Politische Kunst und künstlerischer Protest seit 1960“ (Fall 2018)

 

University of Tubingen, Institute of Art History

BA-Seminars

- “Partizipatorische Strategien in der Kunst seit 1960“ (Spring 2014)
- “Art about AIDS: Homosexuelle Selbstrepräsentation während der AIDS-Krise in den USA” (Fall 2013)

 

University of Namibia, Visual Arts Department

- BA-Workshop “Picturing AIDS” (August 2013)